top of page

Knäckebröd inspirerade Ung Företagsamhet



Knäckebrödsakademin medverkade på Ung företagsamhet 12-14 mars i Mall of Scandinavia i Solna, Stockholm. Syftet var att väcka ungdomars intresse för knäckebrödet som produkt, men också locka till att “knäcka” en affärsidé och få det att fungera långsiktigt. Andra aspekter var att få ungdomarna att fundera över hur något så traditionellt som knäckebröd kan ge ett starkt avtryck i framtiden och utanför Sveriges gränser.


Ali Alabfallahs bok ”Att älska knäckebröd” marknadsfördes också. Boken handlar om hur knäckebröd kan vara till hjälp att överbrygga fördomar i ett nytt land med ett nytt folk och i en ny situation.


Pyramidbageriet är ett lyckat exempel på ett kulturellt utbyte. Emad Bayoumy, grundaren till familjeförtaget, tog med sina bakkunskaper till Sverige och kombinerade sitt egyptiska ursprung med svenska knäckebrödstraditioner. Andra företag som Fontana, Zeta och Sevan är företag där invandrande personer och familjer har skapat livsmedelsföretag i Sverige med utgångspunkt från sina hemländer.


På mässan erbjöds även möjligheten att smaka på knäckebröd från Wasabröd och Leksands bröd. Några påsar med knäckebröd lottades ut varje dag om man svarade på några frågor. Svaren fanns förstås på vår hemsida! 90 % av UF-företagen är inriktade på hållbarhet och vad kan vara mer hållbart än knäckebröd?



bottom of page